درود بر شما.

در این نوشته می‌خوام در مورد طراحی مقدماتی زیرسایت/وبلاگ وردپرسی در سایت «حلقه منطق» توضیح بدم.

قبل از شروع بحث باید توجه کنید که موارد زیر با هم تفاوت دارند:

  1. سایت وردپرسی: برای داشتن سایت وردپرسی شما نیاز به خریداری یک هاست(فضای ذخیره فایل‌های سایتتان) و یک دامنه(آدرس سایتتان) دارید که بعد از آن باید سیستم مدیریت محتوای وردپرس را بر روی هاستتان نصب کنید. در این حالت شما کنترل کامل بر روی سایتتان دارید اما خب دردسرها و هزینه‌های خاص خود را نیز دارد. مثل سایت حلقه منطق به آدرس logiccircle.ir
  2. زیرسایت/وبلاگ وردپرسی: بر روی سایت وردپرسی امکانی به نام «وردپرس شبکه»(WordPress Multisite Network) وجود دارد که مدیر سایت می‌تواند آن را فعال کند و سرویس وبلاگدهی راه اندازی کند و امکانات وبلاگ‌ها(زیرسایت‌ها) را بر اساس سلیقه خود تعیین کند. در این حالت شما کنترل کاملی بر روی وبلاگتان ندارید اما خب کارتان بسیار ساده خواهد شد. مثل وبلاگ منطق پژوهی به آدرس sahmir.logiccirle.ir

اگر یک جستجوی ساده در اینترنت انجام دهید به راحتی می‌توانید آموزش‌های مدیریت یک سایت وردپرسی را پیدا کنید. یک سایت خوب در این زمینه، سایت «همیار وردپرس» است که در این صفحه می‌توانید آموزش‌های مقدماتی آن که ۱۹ جلسه است را ببینید. همچنین لینک پی‌دی‌اف کتاب آن که ۱۰۲ صفحه هست هم در همان صفحه گذاشته شده است.

البته از آنجا که شما آموزش‌های وردپرس زیرسایت/وبلاگ را احتیاج دارید و نه وردپرس سایت. تنها به جلسات زیر نیاز پیدا خواهید کرد:

  1. جلسه پنجم: معرفی اجزای پیشخوان وردپرس
  2. جلسه ششم: ایجاد نوشته در وردپرس
  3. جلسه هفتم: استفاده از دسته و برچسب در وردپرس
  4. جلسه نهم: دیدگاه ها در وردپرس
  5. جلسه دهم: قالب وردپرس
  6. جلسه دوازدهم: نقش های کاربری در وردپرس
  7. جلسه سیزدهم: ایجاد گالری تصاویر در وردپرس
  8. جلسه چهاردهم: ساخت برگه ها در وردپرس
  9. جلسه پانزدهم: ابزارها در وردپرس
  10. جلسه شانزدهم: تنظیمات در وردپرس
  11. جلسه هفدهم: تهیه نسخه پشتیبان در وردپرس
  12. جلسه هجدهم: ایجاد برگه یکتا در وردپرس

دو جزع خیلی مهم در وردپرس موارد زیر است:

  1. قالب(پوسته) سایت: که ظاهر سایت را تعیین می کند.
  2. افزونه(پلاگین) سایت: که امکانات و قابلیت هایی را به سایت اضافه می کند.

با فرض اینکه جلسه پنجم و هشتم آموزش همیار وردپرس را مطالعه کردید به جز اینکه شما در وبلاگ وردپرسی دسرسی به فضای هاست سایت ندارید ۳ تفاوت مهم وجود دارد:

  1. در وبلاگ وردپرسی امکان انتخاب آزادانه قالب وجود ندارد. البته نگران این موضوع نباشید. چراکه:
    • اولاً سه پوسته حرفه‌ای به نام‌های The7، Goodnews و Avada به طور پیشفرض در اختیار شما قرار گرفته است که به شما امکان مدیریت حرفه‌ای ظاهر وبلاگتان را می‌دهد و کارهای زیادی می‌توانید با آن انجام دهید طوری که ظاهر وبلاگتان را می‌تواند کاملاً متحول کند و هیچ شباهتی نتوانید بین وبلاگ‌های مختلف تحت این پوسته پیدا کنید.
    • ثانیاً اگر خواسته‌تان برآورده نشد(که اگر به امکانات و قابلیت‌های قالب پی ببرید به ندرت پیش می‌آید) در صورت نیاز می‌توانید پوسته‌ی مورد نظر خود را تهیه کنید و فایل آن را در اختیار من قرار دهید تا به لیست پوسته‌های انتخابی شما اضافه شود.
  2. در وبلاگ وردپرسی امکان آزادانه افزونه وجود ندارد. البته نمی‌خواهد نگران این موضوع نیز باشید. چرا که:
    • اولاً با توجه به اینکه تا حد زیادی خواسته‌های ما بخاطر اینکه موضوع مشترکی داریم ینی منطق، مشترک است و تا حد زیادی نیازهای شما را میشناسم افزونه‌های مورد نیاز فراهم است به علاوه اینکه افزونه‌های مدیریت کاربران و فروشگاه در سایت اصلی تعبیه شده و نیازی به فعال سازی آن در وبلاگ شما نیست.
    • ثانیاً اگر نیازتان با افزونه‌های در دسرس حل نشد خیلی راحت می‌توانید درخواست خود را به من ارائه دهید.

همچنین قالب‌ها و افزونه‌های غیررایگان خود را می‌توانید از سایت‌های نایس-پلاس و وب دیزاین دانلود انتخاب کنید و درخواست نصب آن را بدهید. توضیحات فارسی قالب‌ها و تنظیمات افزونه‌های آن را نیز به راحتی می‌توانید با سرچی ساده در گوگل در سایت‌های دیگر پیدا کنید.

در نوشته بعدی توضیحات تکمیلی برای طراحی وبلاگ وردپرسی در سایت حلقه منطق به شما ارائه خواهد شد.

موفق باشید.