درود بر شما.

در این نوشته می‌خوام آموزش تکمیلی طراحی وردپرس وبلاگی را برای شما ارائه دهم.

یک سایت مفید و خوب دیگر در زمینه وردپرس سایت «میهن وردپرس» است که برای تعداد قابل توجهی از آموزش‌هایش ویدئو نیز تهیه کردند و شما راحت‌تر می‌توانید وردپرس را فرا گیرید. این سایت یک بخش دارد به نام «آموزش قدم به قدم وردپرس» که مباحث خوبی را می‌تونید از این قسمت ببینید. اما همانطور که در نوشته‌ی قبل در مورد «وردپرس وبلاگی» گفتم شما به همه‌ی بخش‌هایش نیازی ندارید. برای طراحی اولیه وبلاگ وردپرسیتان می‌توانید بخش‌های زیر را ببینید:

  1. مباحث تکراری(که در همیار وردپرس بوده است) اما توصیه شده:
    1. جلسه ۷: نوشتن مطلب در وردپرس + آموزش ویدیویی
    2. جلسه ۹: آموزش مدیریت برگه ها در وردپرس + آموزش ویدیویی
    3. جلسه ۱۳: آموزش مدیریت رسانه ها در وردپرس
  2. مباحث جدید:
    1. جلسه ۱۰: آموزش سفارشی کردن قالب وردپرس
    2. جلسه ۱۱: مدیریت فهرست ها در وردپرس + آموزش ویدیوی
    3. جلسه ۱۲: آموزش مدیریت ابزارک ها در وردپرس
    4. جلسه ۲۰: کار با بخش قالب ها در وردپرس

حالا با فرض این که این مباحث رو مطالعه کردین فقط چند مورد مونده بگم و کار تمام است:

A) مدیریت پیوندها

مدیریت پیوندها ساده است. اگر به توضیحات مفصل نیاز دارید می‌توانید در سایت «آموزش طراحی سایت» در این نوشته، یا در آپارت در این ویدئو رو ببینید. اما چون خیلی ساده و واضح هستش من فقط کلیت کار رو میگم:

  1. اول باید دسته های پیوندهای خود را تعریف کنید.(از طریق پیوندها > دسته های پیوند)
  2. سپس پیوندهای خود را ایجاد کنید.(از طریق پیوندها > افزودن) و به اون پیوندهایی که می‌خواهید بالاتر قرار گیرد امتیاز بیشتری بدهید.
  3. حالا از طریق نمایش > ابزارک ها، ابزارک پیوندها رو به مکان دلخواه بی‌افزایید.
  4. حالا اگر ترتیب دسته‌ها براتون اهمیت نداره و می‌خواهید دسته‌های پیوند همینجوری زیر هم قرار بگیره که «گزینش دسته‌ی پیوند» رو، روی همه بزارید وگرنه برای هر دسته یک ابزارک پیوند جداگانه ایجاد کنید.

B) گذاشتن تصاویر در بخش ابزارک‌ها

من یک افزونه‌ی ساده و کارآمد به نام «Image Widget» نصب کردم و باعث می‌شه خیلی راحت بتونید تصاویرتون رو در نوار کناری(سایدبار) یا نوار پایینی(فوتر) یا بالایی(هدر) سایتتون بزارید. برای آموزش این افزونه می‌تونید آموزش افزونه «Sample Image Widget» در همیار وردپرس که آموزش تصویری هم دارد را از اینجا ببینید.

C) رسم جدول

امکان رسم جدول به صورت پیشفرض در وردپرس وجود ندارد. من برای سایت حلقه منطق افزونه «TablePress» رو نصب کردم که امکانات فراوانی دارد. یکی از امکانات قابل توجه این افزونه Import‌ کردن جدولتان در نرم افزار Excel  است. برای آموزش این افزونه می‌تونید آموزش آن را در شهر وردپرس که آموزش تصویری هم دارد را از اینجا ببینید.

D) تنظیمات بهینه سازی(سئو)

تظمیمات سئو(بهینه‌سازی موتور جستجو) برای کمک کردن به بهبود رویت و ارتباط وب سایت‌ها در نتایج جستجوی طبیعی با هدف رسیدن به رتبه‌بندی بالا است. برای مدیریت سئو از افزونه‌ی Yoast SEO استفاده شده است که شما آموزش ویدئویی آن را می‌توانید از سایت همیاروردپرس از اینجا ببینید.

خب. کار تمام است. اگر مطالب گفته شده را فرا گرفته باشید. کاملاً آماده طراحی وبلاگ و گذاشتن مطالبتون هستید.